Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tolerancia v nedohľadne...

Dal som si otázku, prečo taká nenávisť voči nám Rómom zo strany majoritného obyvateľstva...? Všade kde sa pozriem vidím predsudky, ba až nenávisť, dokonca už aj voči rómskym deťom. Keď sa zase pozriem na sociálnu sieť, to isté... Nevraživé komentáre voči nám, a tak som si dal otázku, prečo to všetko...??!

Tak som premýšľal nad dnešným mojím blogom... Dal som si otázku, prečo taká nenávisť voči nám Rómom zo strany majoritného obyvateľstva...? Všade kde sa pozriem vidím predsudky, ba až nenávisť, dokonca už aj voči rómskym deťom. Keď sa zase pozriem na sociálnu sieť, to isté... Nevraživé komentáre voči nám, a tak som si dal otázku, prečo to všetko...??!  Na to, aby som sám pre seba našiel odpoveď, sa musím vrátiť späť do mojich detských čias, čias školských povinností a detských hier. Do školy, kde som chodil chodili, rómske aj nerómske deti. Vyrastal som v Bratislave a tak ako malý chlapec som si nijak  neuvedomoval rozdiely, ktoré tu boli... Oni tie rozdiely tu boli, len ako dieťa som svet vnímal ako dieťa, keď ste dieťa premýšľate ako dieťa a konáte ako dieťa. No napriek tomu som si nemohol nevšimnúť rozdiely medzi nami deťmi. Rómske deti mali vždy k sebe bližšie a nerómske tak isto zase k svojím a samozrejme, že to prinieslo častokrát aj roztržky medzi deťmi. Chlapci, či dievčatá sa navzájom pobili, no buď som bol fakt príliš detský, alebo hlúpy, ale priznám sa vtedy som tomu celkom nechápal...  Až odstupom času som si začal aj ja tieto rozdiely uvedomovať, a tak sa mi začali vynárať obrázky nevraživosti, ktorá v nás panovala už v detských nohaviciach... Staršie rómske deti mlátili tie mladšie nerómske a naopak, staršie nerómske deti mlátili tie mladšie rómske deti. No a potom samozrejme v parku za školou nechýbali "férovky" a prvé monokle pod okom, ale aj prvé výkriky do neznáma "vy špinaví cigáni", či "vy biele svine" ... 
Je to vecou výchovy
Keď som už bol starší, nemohol som si neuvedomiť aj rozdiely, ktoré robili sami rodičia a to na oboch stranách. Rodičia nerómskych deti sa zakazovali hrať s rómskymi deťmi, a zase rómsky rodičia sa zakazovali hrať s nerómskymi deťmi, doslova začarovaný kruh... Napriek tomu, väčšia časť detí, až na pár výnimiek, s ktorých potom neskôr vyrástli rómsky, či nerómsky "radikáli" :D, sme sa spolu hrali, ale napriek tomu sme sa vždy museli skryť pred rodičmi, hlavne tie rómske deti sa tak museli skryť do brány domu, keď po ulici išiel rodič nerómskeho kamaráta... Keď som potom už dospel, tak svet nevraživosti a rozdielov sa mi naplno otvoril. Zrazu som si uvedomil, že v tejto spoločnosti sa nepozerá aký si človek, ale kto si a kam patríš. A tak som zažil na vlastnej koži predsudky pri hľadaní práce, či priamo v práci. Zažil som však aj situácie, pri ktorých mi ostal stáť rozum. Raz som išiel z práce domov, bol podvečer a išiel som na autobus, a ako tak stojím na zástavke autobusu, kúsok od zástavky stavali nový obytný dom, keď zrazu taký malý chlapec sa otočí na svoju mamu a povie "mama ja keď budem veľký, budem murár", na čo ho mama doslova okríkla a povedala "čo si cigáň?!"... Potom som zase bol svedkom, keď sa vonku hrali deti, a malý rómsky chlapec pribehol ku dievčatku a chcel sa hrať, na čo mu dievča povedalo "s tebou sa nebudem hrať, lebo si cigáň"...  No bol som svedkom aj opačnej situácie, kedy sa rómsky chlapec chcel hrať s nerómskym a mama povedala "opováž sa s tým špinavým gádžom hrať"... Nie som psychológ, ale práve takéto praktiky zanechajú trvalé stopy v dieťaťu, to dieťa potom s tým aj rastie, a keď je z neho dospelý človek, tak nevie ani prečo, ale jednoducho má v sebe pekne vypestované predsudky a to sa týka oboch strán... 
Tolerancia liek na všetko 
Tolerancia je liek na všetko... Viete nedávno som oslávil 41 rokov, myslím si, že je to už vek kedy by som si mal a aj si uvedomujem, že nezáleží na tom, či si cigán, či gádžo. Samozrejme, že košeľa je bližšie ako kabát, ale to neznamená, aby som bez akejkoľvek príčiny nenávidel, či mal v sebe predsudky voči gádžom. Ak mi neróm preukáže úctu, prečo by som ju ja nepreukázal jemu...  A zistil som ešte niečo, tak ako gádžo môže byť "sviňa", tak taká "sviňa" môže byť aj náš človek, Róm... Lebo, či sme takí, či onakí, stále sme všetci ľudia a všetko čo je ľudské je nám blízke, žiaľ aj to zlé...
Jozef Kmeťo

Zdroj: www.redakcia1.com

Autor: Jozef Kmeto | pondělí 29.9.2014 17:57 | karma článku: 10,78 | přečteno: 1078x
  • Další články autora

Jozef Kmeto

Môžeme to nazvať mobbingom...??!

Po dlhom čase prinášam článok, pri ktorom si uvedomujem, že môže priniesť rozdielne názory. Článok je len o tom nespárovaných ľudí je na nesprávnych miestach. Kliknite na článok a čítajte Jozef Kmeťo

4.11.2015 v 0:17 | Karma: 9,55 | Přečteno: 700x | Společnost

Jozef Kmeto

Na zúfalstve utečencov sa dobre vytĺka politický kapitál...

Československo od roku 1948 až do roku 1988 krajinu opustilo odhadom niekoľko miliónov ľudí, ak mi niekto chce nahovoriť, že všetci boli politickí, tak tomu nikdy neuverím.

26.9.2015 v 16:30 | Karma: 16,67 | Přečteno: 930x | Diskuse| Ostatní

Jozef Kmeto

Slovensko oslavuje 70 výročie SNP a pritom ticho toleruje fašizmus

Slovensko oslavuje 70 výročie SNP a pritom ticho toleruje prejavy fašizmu, násilia, a rasovej neznášanlivosti. Čo sa to stalo, pýtam sa čo sa stalo, že spoločnosť po viac ako 65 rokoch sa prikláňa myšlienke extrémizmu, myšlienke fašizmu, dokonca niektorí jedinci k myšlienke čistej krvi, alebo nedokončenej práce v koncentračných táboroch. Prečítajte si celý článok, v ktorom nájdete aj súčasné prejavy fašizmu a to doslova .....

29.8.2014 v 17:00 | Karma: 10,55 | Přečteno: 661x | Diskuse| Společnost

Jozef Kmeto

Niektoré školy označovali rómske deti za "debilné"

Niektoré školy označovali rómske deti ako postihnuté pre peniaze, priznal minister školstva Peter Pellegrini (Smer). Prečítajte si celý článok a ostanete v šoku čo je schopná urobiť táto spoločnosť pre peniaze a ako vie využiť aj k tomu nevinné Rómske deti !!!!!

21.8.2014 v 17:07 | Karma: 7,16 | Přečteno: 1198x | Diskuse| Společnost

Jozef Kmeto

http://www.redakcia1.com/2014/08/cinizmus-hlupost-pycha-to-je-dnes.

Cinizmus, hlúposť a pýcha... to je dnes Rytmus aj Dara... Prečítajte si článok ako môže sila peňazí zobrať aj posledné cítenie človeka k človeku. Prečítajte si článok ako niektoré Rómske "hviezdy" ktoré zapierali svoj pôvod si zrazu uvedomili že sú Rómovia Asi ich osvietil duch svätý, stal sa zázrak

19.8.2014 v 19:15 | Karma: 9,19 | Přečteno: 692x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 100
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3822x
Tento priestor je vyhradený mojím názorom, ktoré sú možno trochu odlišné. Provokatívne. Nehladkajú čitateľa, neutvrdzujú ho
v jeho presvedčení, ale idú proti srsti. Ich cieľom však nie je vyprovokovať hnev a nenávisť, ale podsunúť čitateľovi námet na
premýšľanie, potravu pre mozog. Je očistné prevetrať občas zatuchnuté skrine a prečesať sa proti srsti! Zahoďte teda predsudky,
zahoďte nemenné pravdy a poďte si so mnou zapolemizovať o iných názoroch, predstavách a pocitoch.